10 pułapek do uniknięcia
Pułapka 1 – Ignorowanie użytkownika końcowego
Skupianie się na back-endzie oraz przeznaczanie zbyt małej ilości czasu na pracę na interfacem użytkownika końcowego to nie dobre rozwiązanie. Spowoduje ono stworzenie aplikacji wprawdzie perfekcyjnej pod względem technicznym, jednak takiej z której de facto nikt nie będzie korzystał.
Pułapka 2 – Arkusz kalkulacyjny
Arkusze kalkulacyjne – ich popularność wśród doświadczonych projektantów oraz użytkowników aplikacji Business Intelligence może aktualnie nie przełożyć się na sukces nowo tworzonej aplikacji webowej.
Pułapka 3 – Prostota to nie wszystko
Ogromne możliwości w zakresie formatowania i przejrzysta, intuicyjna nawigacja to nie jedyne czynniki, które ułatwiają użytkownikom podejmowanie decyzji, pamiętajmy o tym.
Pułapka 4 – Prostota nie gwarantuje popularności aplikacji
Najważniejsze jest przygotowanie aplikacji, która zaangażuje osoby decyzyjne, nie tylko będzie prosta i przyjemna w obsłudze.
Pułapka 5 – Nie przewidywanie zmian oraz konieczności rozwoju aplikacji
Zakładanie, że użytkownik końcowy dokładnie wie, czego potrzebuje może być niebezpieczne. Podczas fazy projektowania aplikacji użytkownicy określają jakich raportów potrzebują oraz w jaki sposób chcieliby uzyskiwać do nich dostęp. Następnie, zwykle po około pół roku użytkowania tylko nieliczni pozostaną usatysfakcjonowani funkcjonowaniem aplikacji. Niezbędna będzie zatem wprowadzenie modyfikacji oraz jej rozbudowa, które to od samego początku warto mieć w planach.
Pułapka 6 – Wielu użytkowników, pojedynczy widok danych
To oczywiste, że jeden widok danych nie będzie odpowiadał wszystkim użytkownikom. Należy przeprowadzić odpowiednią segmentację i prezentować każdemu typowi użytkownika dedykowaną informację.
Pułapka 7 – Gdzie ten raport?
Nie należy zakładać, że użytkownicy zapamiętują raporty za pomocą nazw. Większość ludzi jest wzrokowcami, w związku z czym zapamiętują raporty i analizy wizualnie. Warto zapewnić menu w którym znajdą się obrazów raportów.
Pułapka 8 – Trzy kliknięcia i opuszczenie aplikacji
Nie należy także zakładać, że użytkownicy są przygotowani, aby klikać ogromną ilość przycisków, przedzierać się przez niezliczone opcje, aby znaleźć interesujący ich raport czy informację. Zwykle doświadczony użytkownik przestanie używać aplikację po kilku próbach. Warto przyjąć regułę trzech kliknięć – wszystkie funkcje powinny być dostępne przy założeniu maksymalnie trzech interakcji z aplikacją.
Pułapka 9 – Zbyt technicznie
Nie warto nadawać najwyższego priorytetu technologii IT. Umieszczenie aplikacji w miejscu, z którego użytkownicy będą korzystali oraz które będzie przynosiło wartość jest tym priorytetem.
Pułapka 10 – Nudne i przesadne
Nie warto wykorzystywać przesadnie wykresów oraz wskaźników. Ich nadmierna ilość nie przyczyni się do szybszego oswojenia użytkownika z aplikacją, nie będzie także powodować wzrostu zaangażowania użytkowników już w niej samej. Aby poradzić sobie z problemem warto zastosować narzędzia analityczne takie jak 360-degree viewer czy 3D-City.