W każdej organizacji występuje pewien poziom napięć – co nie jest sytuacją idealną – ale szczególnie narażone są na to przedsiębiorstwa sektora finansowego, a zwłaszcza banki. Sytuacja zarządzania pieniędzmi innych ludzi i firm pozostawia ekstremalnie mało miejsca na błędy. A największa odpowiedzialność spoczywa oczywiście na zarządzających.
Obecnie wprowadzanych jest coraz więcej zasad (rządy, instytucje nadzoru finansowego – jak choćby KNF w Polsce) dotyczących tego, jak banki powinny działać i jaki poziom biznesowego ryzyka jest dopuszczalny. Absolutnie konieczne jest, by wszystkie dane i analizy były w 100% dokładne. Wszystkie działania powinny być monitorowane non-stop, z zarządem i udziałowcami gotowymi na podjęcie decyzji, kiedy tylko okazuje się to niezbędne.
W tym miejscu do głosu dochodzą rozwiązania Business Intelligence. Narzędzia i usługi BI, z których implementacji może czerpać organizacja, mogą okazać się bezcenne dla stabilności i rozwoju organizacji – nie tylko finansowej. Zarządowi zawsze zależy na jak najbardziej efektywnym prowadzeniu biznesu, jednocześnie obniżając straty i zwiększając wskaźniki wydajności.
BI pozwala firmom na lepszą organizację poprzez zbieranie danych, prowadząc do redukcji nakładów i zwiększenia zysków. W odniesieniu do banków, konkretne metody i aplikacje z obszaru BI będą wspierać produktywność, np.:
- Data mining i projektowanie
- Raportowanie
- Planowanie
- Prognozowanie
- Mobile BI
- Przekształcenia surowych danych w informacje
Można wymienić w różnych obszarach wiele korzyści, jakie niesie ze sobą wprowadzenie narzędzi Business Intelligence:
- Delegowanie: narzędzia BI zapewniają dostęp do dokładnych i rzetelnych danych, wspierając podejmowanie decyzji – dzięki temu zarząd może efektywnie delegować zadania. Dodatkowo ułatwieniom podlegają także procesy raportowania, zmniejszając nakłady prac.
- Budżetowanie: kluczowym aspektem działalności jakiejkolwiek instytucji finansowej jest budżetowanie. Wykorzystanie analitycznych narzędzi BI stabilizuje te procesy poprzez automatyzację przesyłów danych oraz automatyzację prowadzonych analiz.
- Planowanie: dokładnie zbierane i agregowane dane pozwalają osiągać wyniki. Pod kątem planowania finansowego analizy obecnej sytuacji na rynku pozwalają organizacji dostosować techniki i systemy w celu zapewnienia optymalnych przychodów
- Przewaga konkurencyjna: Sektor bankowy jest niezwykle konkurencyjny, dlatego ważne jest, by organizacja wykorzystywała każdą przewagę jaką jest w stanie wypracować. Rozwiązania BI pozwalają uzyskać wartościowe, dokładne dane dotyczące klientów, konkurentów oraz środowiska zewnętrznego, co z kolei pozwala na tworzenie nowych pomysłów i wdrożenie strategii optymalizujących wzrost zysków.
- Komunikacja: Z wykorzystaniem mobilnego BI, zarząd i pracownicy mają dostęp do sieci kontaktów w chmurze gdziekolwiek by się nie znajdowali, dzięki czemu mają wgląd w dane w czasie rzeczywistym (z wykorzystaniem zabezpieczonej sieci). Redukuje to koszty czasowe, zwiększa produktywność i efektywność pracowników oraz pozwala na monitorowanie KPI. Poprzez dostęp do odpowiednich danych, pracownicy terenowi mogą reagować z odpowiednią szybkością, podejmować trafne decyzje – przykładając się do zwiększenia zysków organizacji.