Digital Transformation – HIT czy MIT?
Czym tak naprawdę jest transformacja cyfrowa? Kolejnym modnym hasłem? Czy trendem, który będzie zmieniał oraz zmienia nawet największe biznesy?
Digital Transformation, czyli transformacja cyfrowa to droga do jak najlepszego wykorzystania nowych zasobów cyfrowych w organizacji, celem maksymalizacji korzyści biznesowych. To nie pojedyncze wydarzenie, a raczej proces starannie zaplanowany na przestrzeni całej organizacji – od jej najniższych struktur po zarząd. I zaangażowanie to tutaj słowo klucz, ponieważ żadna, nawet najbardziej rewolucyjna technologia nie spełni swojego zadania, jeśli zwyczajnie nie przyjmie się i nie będzie wykorzystywana.
Transformacja cyfrowa to inwestycja w ludzi, procesy oraz technologię.
Myśląc o Digital Transformation zawsze w pierwszej kolejności powinniśmy myśleć o strategii, krokach pozwalających osiągnąć główny cel digitalizacji, a dopiero potem o narzędziach, dzięki którym owej digitalizacji będziemy dokonywali. Narzędzi jest bowiem naprawdę spory arsenał, często bardzo podobnych bądź wyróżniających się tylko wybranymi cechami. Jedne będą zatem lepsze do realizacji jednego celu, drugie zupełnie innego. Właśnie dlatego powinniśmy zawsze dobierać narzędzie
do celu, a nie odwrotnie.
Nie traktujmy digitalizacji jako inwestycji w nowe technologie, ale także, a może przede wszystkim w ludzi. To człowiek jak najważniejszym elementem procesu, to jemu ma pomagać technologia, a nie odwrotnie.
Pierwszym krokiem w procesie transformacji cyfrowej jest całkowita zmiana myślenia na temat biznesu. Nie chodzi bowiem o zdigitalizowanie istniejących procesów, a raczej o przygotowanie nowych, których założenia będą opierały się na najnowszych trendach cyfrowych, w pełni z nich korzystały (w przypadku niektórych sytuacji efektywna, korzystna dla biznesu okaże się już sama digitalizacja zastanych procesów, lepszym podejściem jest jednak jak wspominamy zmiana myślenia
o procesach oraz ich pełne zredefiniowanie).
Główne trendy Digital Transformation to:
Każdy jest równie istotny, pozwala optymalizować inne obszary biznesu:
Słów klika a propos kosztów cyfrowej transformacji
Hasło brzmi dumnie, większości właścicieli firm, kadrze zarządzającej kojarzy się z ogromnymi wydatkami. A prawda jest zgoła odmienna. Budżet może okazać się naprawdę rozsądny, szczególnie kiedy weźmiemy pod uwagę potencjalne korzyści. Co więcej, cyfrowa transformacja może pomóc zoptymalizować koszty i może to być zauważalne już w pierwszych miesiącach po wdrożeniu nowych procesów, narzędzi lub oprogramowania.
Digitalizacja nie tylko wewnątrz, ale i na zewnątrz
Zauważmy, że liderami digitalizacji są sektory, które są najbliżej konsumenta – telekomunikacja, bankowość. Oznacza to ni mniej, ni więcej, że to sam konsument stał się konsumentem nowego typu – cyfrowym i oczekuje od firmy innego podejścia. Pamiętajmy zatem o tym, że digitalizacja nie dotyczy tylko wnętrza firmy, ale także, a może szczególnie jej punktu styku z klientem.
Czy digitalizacja to konieczność?
Tak. I czym szybciej się do niej przekonasz, tym szybciej dasz swojemu biznesowi szansę uzyskania przewagi konkurencyjnej. W dzisiejszym digitalowym czy też cyfrowym świecie wszystko zmienia
się niezwykle szybko, także IT. I to właśnie firmy, które najszybciej są w stanie przystosować się do zmian zyskują przewagę rynkową, trudną do nadrobienia na innych polach. W aktualnych, niezwykle trudnych warunkach rynkowych nawet niewielkie usprawnienie może przyczynić się do uzyskania realnie dużej wartości biznesowej.
A Ty co sądzisz o transformacji cyfrowej? Czy uważasz, któryś z trendów za szczególnie istotny?
Czy Twoim zdaniem polskie firmy są już na nią gotowe?
Rozpocznij transformację cyfrową swojej firmy z Cogit – zobacz CYFROWA TRANSFORMACJA Z COGIT