Formatka budżetowa w praktyce
Formatka budżetowa to bez wątpienia jeden z najważniejszych elementów każdego systemu wspierającego proces budżetowania. Jakie powinna mieć cechy, żeby była równie użyteczna dla wszystkich zaangażowanych w proces budżetowy? Jakie może pełnić funkcje poza zbieraniem danych? Jak szybko stworzyć i udostępnić różne formatki budżetowe dla różnych odbiorców? Jak sprawnie połączyć formatkę z procesem zbierania danych? Odpowiadamy na poniższe pytania prezentując przykład formatki w systemie Infor d/EPM.
Formatka budżetowa, czyli ekran, przez który można wprowadzać plany, budżety i prognozy jest dla większości użytkowników procesu budżetowego miejscem, w którym mają wgląd w cały system, w którym pracują. Niezmiernie istotne jest, żeby narzędzie było dobrze przemyślane gwarantując im możliwość wygodnej i ciekawej pracy.
Z założenia formatka budżetowa jest miejscem, w którym użytkownicy wprowadzają dane dotyczące przyszłości. Ponieważ chcemy, żeby planowanie było elementem controllingu, dobrze, żeby wprowadzane dane były porównywalne z celami (założeniami budżetowymi, planem strategicznym czy celem budżetowym przewidzianym na kolejny okres) oraz danymi historycznymi. Punktem odniesienia mogą być dane z poprzednich zamkniętych okresów, które mogą stanowić cenną wskazówkę na przyszłość. Ponieważ planowanie często odbywa się w okresie, który jeszcze się nie zamknął i historia jest, warto uzupełnić ją o bieżącą prognozę, podpowiadającą jak może się kształtować aktualny rok. Zatem tworząc formatkę trzeba dążyć, aby pokazać użytkownikom dokąd zmierzamy, skąd przyszliśmy i gdzie jesteśmy w chwili obecnej: wskazując użytkownikom cel, w którym zmierzamy, dane historyczne oraz określając miejsce, w którym obecnie się znajdujemy (wyrażone prognozą). Zestaw ten wydaje się być optymalny z punktu użytkowników i jakości całoego procesu budżetowego.
Oprócz odniesienia do referencji szczególnego znaczenia nabiera możliwość sprawnego, wygodnego wprowadzania danych do systemu. Najczęściej systemem, który zastępujemy scentralizowanym systemem controllingowym jest Excel – to z Excelem użytkownicy będą porównywać poszczególne funkcjonalności z puntu widzenia ich wygody. Warto zatem, żeby system sprawnie, elastycznie i skutecznie wspomagał ich w całym procesie wprowadzania danych. Elastycznie zarządzana perspektywa czasu liczy się szczególnie – planując przyszłość użytkownicy mogą w każdej chwili odnieść się do historii. Nie w każdej perspektywie działanie takie jest zasadne, ale dane z przeszłości, pod warunkiem, że są rozsądnie zarządzane i nie są nadużywane kosztem bieżących, stanowią bardzo cenny drogowskaz przy budżetowaniu.
Aby poprawić jakość i czytelność danych, czasami warto wzbogacić je o dodatkowe informacje: ilościowe, operacyjne czy wolumenowe. Czasami warto planować operacyjnie, ilościowo czy wolumenowo, a finanse niech wynikają z tego planu. Planując przyszłość powinno się mieć możliwość odniesienia do miar, które mówią jaka jest jakość danych oraz wskaźników KPI, które pozwalają ocenić plan. Ważne jest to, że oprócz wskaźników – twardych KPI, które będą mierzyć przykładowo, jaki jest wynik ekonomiczny na poszczególnej pozycji czy przychód z danego produktu lub regionu, warto też pokazać rankingi wprowadzając element, który pozwala oceniać, a nie tylko mierzyć.
Rankingi pozwalają ocenić, jak poprawiła się sytuacja od poprzedniego okresu, jaki wynik osiągamy w zależności od potencjału czy rynku, na którym działamy. Z punktu widzenia formatki budżetowej informacje takie są niezmiernie istotne. Warto jednak, aby zarówno miary, jak i oceny znalazły się na formatce budżetowej i to możliwie blisko miejsca, w którym planujemy – żeby w trakcie wprowadzania danych planistycznych móc na bieżąco oceniać i weryfikować budżet.
Nie wszystko da się wyrazić w postaci liczb i zmieścić w tabeli, dlatego dobrze jest zagwarantować użytkownikom możliwość dołączania komentarzy, dodatkowych informacji, instrukcji, prezentacji itp. Warto, żeby każda formatka mogła zostać w łatwy sposób dopasowana do potrzeb użytkowników – jeżeli zrobimy tylko jedną wersję formatki, możemy mieć pewność, że nie każdy będzie zadowolony. Lepsza odpowiedź od użytkowników i adopcja rozwiązania będą wtedy, kiedy każdy będzie mógł dopasować formatkę do swoich potrzeb, gustów, przyzwyczajeń itp. Warto jednak umieścić elastyczność formatki w określonych regułach, trzymać się parametrów, założeń globalnych ustalonych na poziomie właścicieli czy opiekunów procesu. Zestaw najważniejszych elementów formatki budżetowej przestawiono na Rysunku 1.
System d/EPM to jeden z dostępnych na rynku systemów Performance Management wspierających controlling, planowanie, budżetowanie i konsolidację finansową. Omawiana formatka będzie prostym narzędziem do planowania kosztów operacyjnych na określony okres budżetowy dla konkretnego MPK-u. Formatka zawiera zestaw kont i pozycji budżetowych do zaplanowania i 12 kolumn dla kolejnych miesięcy, na które będziemy planować (Rys. 2).
W systemie Infor d/EPM istnieje możliwość podglądania innych wersji analizowanych danych. Po uruchomieniu analizy w pierwszej kolejności widać założenia przygotowane przez dział controllingu czy zarząd. Znamy zatem wartości poszczególnych pozycji, do których należy dążyć w planie na 2022 r. W celu porównania można również dodać dodatkowe elementy. Dodając dane historyczne zyskujemy możliwość porównywania danych bieżących z danymi z przeszłości. Użytkownik ma elastyczność w wyborze danych do analizy. Przykład doboru danych do analizy – obejmujący zarówno założenia, jak i dane historyczne, przedstawiono na Rysunku 3.
Budując plan najprościej przenieść prognozę na okres planistyczny – w tym celu wystarczy skopiować (przeciągając) podsumowanie kosztów z prognozy na okres planistyczny i system automatycznie skopiuje wszystkie potrzebne informacje. Przenosząc jedną liczbę, która jest sumą kosztów w całym okresie, system pokazuje wszystkie pozycje, konta budżetowe, jak i miesięczną szczegółowość przeniesioną z prognozy bieżącej. Widać od razu odchylenia od założeń budżetowych – na której pozycji i w jakim stopniu plan odbiega od celu, do którego należy dążyć. Formatkę z uzupełnionymi kosztami w okresie planistycznym przedstawiono na Rysunku 4.
Dla użytkowników, którzy nie chcą poświęcać dużo czasu na wypełnianie formatki istnieje opcja wygodnego wprowadzania danych. Można przenieść dane, a następnie zaznaczyć poprawę kosztów o 20% – poprawa będzie oznaczała zmniejszenie kosztów sumarycznie o 20%, które system rozalokuje automatycznie po zmniejszeniu pierwszej pozycji. Jest do dobra opcja dla tych użytkowników, którym zależy, żeby praca nad budżetem przebiegała sprawnie i szybko.
Można oczywiście modyfikować i prognozować wartości w sposób bardziej szczegółowy, zmieniając koszty poszczególnych pozycji, włączając rozpraszanie wartości na kolejne miesiące w zależności od systemu płatności, sezonowości, wprowadzając dodatkowe dane w bardziej szczegółowych pozycjach dla jednego konta w konkretnym miesiącu itp. System każdorazowo zachowa spójność danych, które w zależności od potrzeby odpowiednio rozalokuje albo zagreguje.
Formatkę można modyfikować dla swoich konkretnych potrzeb, m.in.: wybierając konta, dla których można planować tylko w sposób ilościowy, konta z możliwością wprowadzania niestandardowych szczegółów, czy tylko te dotyczące konkretnych kosztów, np. leasingu. Każda wykonana modyfikacja zapisywana jest w bazie danych, więc można wrócić do pracy nad formatką w dowolnym momencie, natomiast po przygotowaniu formatki istnieje zawsze możliwość przesłania jej do akceptacji odbiorcy budżetu.
Samo budżetowanie może przejść bezproblemowo, pod warunkiem wsparcia go odpowiednimi narzędziami – formatka budżetowa jest bez wątpienia jednym z nich. Kto raz z niej skorzysta i doceni możliwości automatyzacji wielu procesów, poprawy komunikacji oraz możliwość łatwego dostosowania do swoich potrzeb, z pewnością nie będzie chciał wracać do budżetowania w Excelu. Poprawa komunikacji między użytkownikami procesu budżetowania, lepsze i porównywalne dane oraz zaoszczędzony czas – to to, co w procesie budżetowania nabiera ogromnego znaczenia. Wszystko po to, aby dostarczyć tej najważniejszej informacji: skąd przyszliśmy, dokąd zmierzamy i gdzie jesteśmy obecnie. Z formatką odpowiedź na te pytanie zdaje się być łatwiejsza i dokładniejsza.
Autor: Radosław Kozieja, Cogit.
Artykuł został opublikowany w dwumiesięczniku Informacja Zarządcza 30/2022 (STYCZEŃ-MARZEC)