Raportowanie ESG - jak przygotować firmę do wdrożenia strategii zrównoważonego rozwoju?
Raportowanie ESG (Environmental, Social, and Governance) jest ważnym elementem zarządzania współczesnymi przedsiębiorstwami. Obejmuje monitorowanie i komunikowanie wpływu firmy na środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny, a jego znaczenie rośnie w oczach inwestorów i konsumentów. Jak więc przygotować firmę do wdrożenia strategii zrównoważonego rozwoju?
Strategia zrównoważonego rozwoju to integralna część współczesnych i nowoczesnych przedsiębiorstw. Raportowanie ESG to raportowanie niefinansowe działań i wyników przedsiębiorstwa w zakresie zrównoważonego rozwoju. ESG raportowanie obejmuje trzy główne obszary:
W Unii Europejskiej obowiązuje obowiązek raportowania ESG dla dużych przedsiębiorstw. Dyrektywa UE dotycząca raportowania niefinansowego zobowiązuje firmy do ujawniania informacji o strategiach, wynikach oraz ryzykach związanych z kwestiami środowiskowymi, społecznymi oraz z ładem korporacyjnym. i. Przejrzystość i dokładność raportów pozwala na monitorowanie postępów oraz identyfikowanie obszarów, które powinny zostać poprawione. Wymaga to współpracy międzysektorowej oraz zaangażowania wszystkich zainteresowanych stron.
Strategia zrównoważonego rozwoju Unii Europejskiej zakłada integrację polityk gospodarczych, społecznych i środowiskowych w celu osiągnięcia zrównoważonego wzrostu. Firmy działające na terenie UE muszą uwzględniać te wytyczne w swoich strategiach, aby sprostać oczekiwaniom i wymaganiom regulacyjnym. W tym kontekście, znaczenie raportowania ESG w biznesie jest nie do przecenienia.
Firmy, które wdrażają przejrzyste i dokładne raportowanie ESG, zyskują na wielu płaszczyznach. Po pierwsze, zwiększają swoją wiarygodność i budują zaufanie wśród inwestorów oraz konsumentów. Po drugie, mogą lepiej zarządzać ryzykiem związanym z działaniami środowiskowymi oraz społecznymi. Dzięki temu w dłuższej perspektywie firma staje się bardziej rentowna i stabilna finansowo. Jeśli firmy nie są w stanie samodzielnie wdrożyć raportowania niefinansowego mogą skorzystać z usług w ramach aplikacji zbierających dane wg aktualnie obowiązujących standardów raportowania ESG – np. CSRD.
Pierwszym krokiem jest przeprowadzenie analizy aktualnego stanu firmy pod kątem wymagań ESG. Firma powinna przeprowadzić analizę swojego bieżącego wpływu na obszary środowiskowe, społeczne i ekonomiczne. Można w tym celu skorzystać z aplikacji wspierających raportowanie, które pomogą w zebraniu i analizie niezbędnych danych.
Kolejnym krokiem jest opracowanie i wdrożenie polityki w firmie, dotyczącej zrównoważonego rozwoju. Powinna ona obejmować aspekty środowiskowe, społeczne i zarządcze, z naciskiem na konkretne cele i wskaźniki. Ważnym elementem wdrożenia jest angażowanie pracowników i kluczowych interesariuszy w proces planowania i realizacji strategii. To może obejmować szkolenia, warsztaty oraz regularne komunikowanie postępów w realizacji celów. Zaangażowanie całej organizacji sprzyja budowaniu kultury, która wspiera zrównoważony rozwój.
W raportowaniu ESG bardzo ważne jest regularne zbieranie i analiza danych. Pomocna w gromadzeniu i integracji danych z różnych źródeł może być hurtownia danych.
Raportowanie ESG jest nie tylko wymogiem prawnym, ale również narzędziem budowania trwałej wartości firmy. Przygotowanie do wdrożenia strategii zrównoważonego rozwoju wymaga zaangażowania, transparentności oraz regularnej analizy i doskonalenia procesów. Firmy, które wdrażają przejrzyste praktyki ESG, zyskują większe zaufanie inwestorów oraz konsumentów, co może prowadzić do wyższej rentowności i stabilności finansowej. Korzystanie z nowoczesnych narzędzi analitycznych znacząco ułatwia ten proces.
Dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) wprowadza nowe, zaostrzone wymogi raportowania niefinansowego dla dużych firm oraz wybranych MŚP w Unii Europejskiej. Jest ona kontynuacją Dyrektywy NFRD (Non-Financial Reporting Directive), ale znacząco rozszerza jej zakres i szczegółowość.
Głównym celem CSRD jest zwiększenie transparentności w zakresie zrównoważonego rozwoju, ze szczególnym naciskiem na kwestie środowiskowe, społeczne oraz ładu korporacyjnego. Firmy objęte dyrektywą będą musiały raportować m.in. o swoich działaniach związanych z ochroną klimatu, wpływie na środowisko, poszanowaniu praw człowieka, a także o strategiach zarządzania ryzykiem.
Obowiązki raportowe wynikające z dyrektywy CSRD obejmują:
Dyrektywa CSRD ma na celu nie tylko zwiększenie odpowiedzialności firm, ale również dostarczenie inwestorom i konsumentom jasnych i porównywalnych informacji na temat zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw