Fundamentem, na którym opierają się wszystkie efektywne działania business intelligence, są dane – rzetelne, ustrukturyzowane, zbierane w czasie, które można poddać analizie, przekuć w informację i wiedzę, a z tych z kolei wyciągać wnioski oraz na ich podstawie budować prognozy. Aby wszystkie te procesy miały szansę powodzenia, konieczne jest wykorzystanie konkretnego narzędzia – hurtowni danych. Hurtownia danych (data warehouse) jest czymś więcej niż relacyjną bazą, wykorzystywaną z powodzeniem od lat w wielu branżach – jest wielowymiarową strukturą, w której zbierane, przechowywane, strukturyzowane oraz analizowane są cząstkowe dane pochodzące ze wszystkich jednostek, komórek, departamentów i działów danej organizacji. Jest głównym repozytorium, z którego korzystają różnorodne systemy raportowania. Jej największą zaletą jest wspomniana wielowymiarowość, która pozwala na dokonywanie skomplikowanych analiz niezależnie od źródeł pochodzenia danych (dane finansowe, sprzedaż, marketing) w bardzo szybki i elastyczny sposób.
Do kluczowych korzyści płynących z implementacji Hurtowni Danych w organizacji należą:
- Ułatwienie podejmowania trafnych decyzji dzięki szybszemu dostępowi do informacji
- Zwiększona kontrola nad danymi, jak również ściślejsza ochrona danych dzięki stosowaniu różnych poziomów dostępu do systemu
- Znaczące zmniejszenie krążących po organizacji arkuszy Excel, które – często ręcznie wypełniane – nie zapewniają wymaganej efektywności procesów raportowania
- Automatyzacja znaczącej części procesów raportowania poprzez eliminację choćby dokonywanych manualnie uzgodnień i ujednoliceń
- Ustanowienie jednego, stałego źródła rzetelnych informacji eliminuje niepewność co do pochodzenia danych i przyspiesza procesy