Controlling działań z zakresu Human Resources to bardzo istotny element funkcjonowania przedsiębiorstwa. To zasoby ludzkie są bowiem podstawą działalności firmy, pozwalają jej się rozwijać.
Przez controlling HR rozumiemy:
- badanie zależności między celami personalnymi, a biznesowymi, odpowiednie podporządkowywanie tych pierwszych drugim,
- zarządzanie procesami personalnymi,
- automatyzację wynagrodzeń,
- czy planowanie i budżetowanie kosztów HR.
Automatyzacja wynagrodzeń nie byłaby możliwa, gdyby nie wykorzystanie odpowiedniego systemu informatycznego do zarządzania kosztami. Dla przykładu wyobraźmy sobie sytuację, w której ręcznie przypisujemy czy modyfikujemy wynagrodzenia tysiącu pracowników, części dodatkowo przydzielając dodatkowe narzędzia pracy. Na przykład sprzedawca otrzymuje samochód służbowy, programista laptop oraz odpowiednie oprogramowanie. Przy wielkości firmy powyżej 500 czy 1000 pracowników efektywna realizacja procesu bez sprawnie funkcjonującego systemu IT byłaby zwyczajnie niemożliwa.
Odpowiedni system HR posiada rozbudowaną logikę, na przykład automatycznie wylicza obciążenia ZUS, inne koszty stałe dla pracowników. Pozwala dzielić ich na działy, automatyzować na przykład podwyżki (przykładowo przydzielając coroczny wzrost wynagrodzenia dla działu). Co istotne dzięki wykorzystaniu takiego systemu będzie także możliwe rozbicie kosztów pracownika na dwa projekty, jeśli w nich uczestniczy. System informatyczny pozwala także zdecydowanie rozszerzyć zdolności analityczne w firmie. Pracownicy nie tracą bowiem czasu na czasochłonne wprowadzenie danych, ich weryfikację, a skupiają się na analizie.
Kolejną istotną kwestią jest możliwość przeprowadzenia analizy scenariuszowej. System pozwala wprowadzać do planów określone założenia i analizować z ich wykorzystaniem różne wersje budżetu. Oczywiście użytkownik ma możliwość przygotowania kilku czy kilkunastu planów oraz ich porównywania. Bardzo istotna jest także kwestia bezpieczeństwa systemu, jak i informacji przekazywanej za jego pośrednictwem. Istnieje możliwość przydzielenia określonym typom użytkowników odpowiednich ról, dzięki czemu każdy pracownik będzie miał dostęp wyłącznie do informacji, potrzebnej mu w wykonywaniu jego obowiązków. Porządkuje to proces oraz zwiększa bezpieczeństwo.