„Jeśli nie możesz czegoś zmierzyć, nie możesz tym zarządzać” – to stwierdzenie Petera Druckera doskonale oddaje sens i istotę miar, wskaźników, benchmarków i innych narzędzi zarządzania firmą.
To właśnie dlatego kluczowe wskaźniki efektywności (Key Performance Indicators, KPI) są tak istotne w procesie mierzenia i osiągania przez firmy ich celów. Wskaźnik KPI daje podstawę do budowania zorientowanej na wyniki kultury firmy, czy też służy jako źródło obiektywnej informacji zwrotnej dla pracowników, menedżerów, zarządów. KPI to narzędzie pozwalające szybko podejmować decyzje, planować działania czy reagować na pojawiające się problemy.
Aby w pełni panować nad tym, co dzieje się z organizacją, niezbędna jest wiedza oparta na rzetelnych informacjach. Skąd jednak wiadomo, czy firma spełnia założenia wzrostu? Czy pracownicy dostarczają wymagane realizacje? Czy koszty administracyjne nie są zbyt duże w stosunku do przychodów firmy – a jeśli tak, gdzie szukać oszczędności? Odpowiedzi na te pytania może przynieść odpowiednio wybrany wskaźnik KPI. Oczywiście nie należy korzystać z jednej miary, lecz opracować spójny i przemyślany system KPI.
Do odpowiedzi na wszystkie pytania kluczowy okazuje się punkt odniesienia.
Wskaźniki KPI, czyli zdefiniowane poziomy realizacji określonych zadań, stanowią taki właśnie punkt odniesienia, stanowiący bazę do dalszych analiz działania firmy i jej pracowników.